Bun venit! Nu uita să-ți verifici mailul pentru cadou și mai multe materiale utile. Iar dacă ai aterizat direct pe pagina aceasta, intră pe bmap.ro/online!
Bun venit! Nu uita să-ți verifici mailul pentru cadou și mai multe materiale utile. Iar dacă ai aterizat direct pe pagina aceasta, intră pe bmap.ro/online!
Dacă ți-ar fi spus cineva acum un an că o să stai închis în casă câteva luni, iar apoi o să faci orele din fața unui laptop, probabil l-ai fi întrebat dacă se simte ok.
Și totuși, iată-ne aici.
Nimeni nu era pregătit pentru asta – nici spitalele, nici școlile sau facultățile, și cu atât mai puțin elevii și studenții.
Vom trece cu toții peste asta. Important e cum! Ce avem de învățat din toate astea.
WebBook-ul pe care îl citești nu și-a propus să te învețe cum să tolerezi școala online, ci să îți creeze o nouă perspectivă. Este, dacă vrei, „un manual de adaptare”.
WebBook-ul abordează subiecte cheie, precum „Motivație”, „Mindset” sau „Obiective”, care prezintă nu doar trucuri eficiente pe moment, ci și moduri de a-ți schimba mentalitatea pentru a deveni mai eficient și mai rezilient la schimbare.
Noi credem că puterea stă în capacitatea de adaptare, și provocările sunt cele care creează eroi.
Depinde doar de care parte a minții tale te afli. Iar asta – tu alegi.
Teo
BIOMAP.ro
Există în momentul de față (n.r.: Octombrie 2020) o dezbatere aprinsă: pro sau contra școală online, cu argumente solide în fiecare din cele 2 tabere.
Noi am creat un scurt chestionar privind învățământul online și l-am împărțit în rândul studenților și viitorilor studenți la medicină. Cele mai des întâlnite răspunsuri au fost:
Nu mai trebuie să te trezești la ore atroce
Faci orele la tine acasă
Nu mai pierzi timp cu pregătiri și drum
Ore de curs mai relaxate
Mai mult timp de învățat pentru ce contează cu adevărat
Mai multă flexibilitate în învățare
Informația se transmite mai greu
Apar des probleme tehnice
6-10 ore în fața ecranelor
Se pierde contextul care să te motiveze
Apar probleme de concentrare și organizare
Lipsește interacțiunea cu pacienții (pentru studenții în ani clinici)
Lista poate continua la nesfârșit, fără a se ajunge la o concluzie. Iar asta e perfect ok, din 2 motive:
1. Nu poți trage linie pentru că în absolut orice om, lucru sau sistem există părți bune și părți rele. Iar școala online nu face excepție.
2. Decizia nu o luăm noi, ci contexul epidemiologic în care ne aflăm.
Ca întotdeauna, totul ține de mentalitate. Iar mentalitatea de învingător înseamnă să vezi obstacolele ca pe provocări.
În acest WebBook vei găsi pașii exacți pentru a-ți îmbunătăți mentalitatea și obiceiurile, astfel încât să ieși cu (și mai) bine din această perioadă.
La fiecare capitol vei găsi câte un exercițiu practic. Îți recomand să nu sari peste el. Dacă nu vrei să îl rezolvi în scris, alocă-ți măcar un minut să te gândești la el.
Ce anume s-a schimbat referitor la școală sau facultate? În ce fel te afectează asta pe tine?
Indiferent dacă tu crezi că poți sau că nu poți, ai dreptate! — Henry Ford
E amuzant (într-un mod trist) cât este de subestimată puterea mindset-ului. În realitate, modul în care gândești definește și creează realitatea.
Și printre cele mai importante lucruri pe care le putem modela este felul în care privim abilitatea de a învăța – de a crește, ca oameni. Pentru asta, psihologul Carol Dweck a dezvoltat conceptul celor 2 mindset-uri:
Concepte
Inteligența
Școala
este un loc unde trebuie să ne demonstrăm abilitățile
este un loc unde ne putem îmbunătăți abilitățile
Efortul
Provocările
generează anxietate și ocazii de a eșua
Slăbiciunile
Eșecurile și critica
Există convingerea greșită că succesul ar fi un drum liniar. În realitate, drumul spre succes este presărat cu obstacole, greutăți, neajunsuri și eșecuri.
Însă tocmai acestea sunt cele care te fac un om mai bun. Depinde doar cum le manageriezi.
Obstacolul din drum devine însăși calea. Nu uita, în fiecare obstacol există oportunitatea de a-ți depăși condiția. — Ryan Holiday
Corpurile se pot găsi în două stări:
fragil – dacă e expus unui șoc, este distrus – Gândește-te la o vază
robust – rezistă cu succes unui șoc – Gândește-te la o piatră
Însă oamenii au potențialul de a se auto-echilibra în urma unui șoc – suntem anti-fragili!
În absolut orice basm, roman sau film cu happy end, eroul iese din starea de echilibru, este supus la provocări, suferă, învață, trece peste și ajunge să fie un om mai bun.
Credem cu tărie că acesta e cazul școlii online.
Pune pe hârtie un moment din trecut când ai trecut printr-o situație neplăcută. Cum te-ai simțit? Ce soluție ai găsit? Cum te-a schimbat întreaga experiență?
Fă azi ceva pentru care tu din viitor îți va mulțumi.
Una din cele mai mari probleme citate de elevi și studenți este „lipsa motivației”: „Nu am motivație să învăț.”.
În realitate, ce se înțelege prin expresia de mai sus e „Nu am chef să învăț.”. Ceea ce e din start greșit.
Motivația poate varia îngrozitor de mult. Uneori te trezești pur și simplu motivat; de cele mai multe ori – nu. Cel mai înțelept este să îți creezi motivația de care ai nevoie. Și sunt mai multe:
Înmulțind, rezultă 4 tipuri de motivație, și fiecare vine cu o tehnici proprii de a o construi:
Vreau să fiu un medic bun.
Creează-ți obiective pe termen lung care să îți aducă satisfacție. O să afli în capitolul următor cum.
Vreau să nu pic examenul.
Gândește negativ. Închide ochii și imaginează-ți în detaliu cum ar fi dacă ai eșua.
Dacă termin de învățat, pot să fac ce vreau tot restul zilei.
Oferă-ți recompense pentru toate task-urile pe care ți le-ai îndeplinit.
Dacă nu fac ce mi-am propus, voi suporta consecințele.
Pune ceva în joc! Fă pariu cu un prieten că termini de învățat X până la data Y, iar dacă n-o faci, onorează-ți datoria.
Motivația extrinsecă este cea mai eficientă pe termen scurt, iar cea intrinsecă – pe termen lung. Însă cel mai bine funcționează o combinație între cele 2, în care introduci și repere pozitive, și negative.
La următoarea sesiune de învățat încearcă să aplici toate cele 4 tehnici, și vezi care funcționează pentru tine.
Dacă nu știi încotro mergi, orice drum te va duce acolo. — Alice în Țara Minunilor
Acum că ești motivat (și dacă nu ești, știi că poți deveni), să vorbim despre obiective. Obiectivele vin în multe forme și culori, dar unele sunt eficiente, iar altele – nu.
Dar, până una-alta, de ce ai avea nevoie de un obiectiv?
Pe scurt, ca să știi exact pentru ce muncești. Obiectivele bine setate sunt printre cei mai puternici factori de motivare.
O meta-analiză făcută pe 384 de studii a concluzionat că obiectivele au un efect uimitor asupra comportamentului. Cu alte cuvinte, oamenii realizează mult mai multe atunci când își setează obiective.
Și aici vine întrebarea: cum arată un obiectiv eficient? Ar trebui să fie îngrozitor de îndrăznețe, sau simple și specifice? Răspunsul e „DA”.
Fiecare tip de obiectiv are rolul său, și cel mai bine funcționează să le folosești împreună.
Obiectivele stau pe o axă, în funcție de detalii, dificultate, și timp. La un capăt ai obiective mici, detaliate, relativ simplu de atins într-un timp scurt. La capătul celălalt ai țelurile tale mărețe: destul de vagi, dificile și care durează foarte mult.
Detaliat
Ușor
Acum
Vag
Dificil
În viitor
Pentru tine, axa obiectivelor ar putea arăta așa…
Să învăț azi 10 pagini
Să fac toate grilele de la capitolul X
Să intru la medicină la buget
Să fiu un medic bun
Să termin în 2 zile capitolul X
Să prind cardiologia la rezi
Să devin un cardiolog excepțional
După cum observi, să fii un medic bun e un țel măreț și greu de atins, dar n-ai cum să știi exact ce înseamnă asta.
Și e ok. Important e să știi cum să ajungi acolo – și aici intervin obiectivele mai mici: să iei examenele, să înveți etc..
Ia o coala și schițează-ți pe ea obiectivele, de la dreapta la stânga. Începe cu cele mari și dificile, și mergi până la cele mai mici și specifice.
Un obiectiv fără un plan rămâne doar un vis.
M-am abținut foarte mult să numesc această secțiune „rutină”. Asta pentru că rutină are o conotație profund negativă. Oamenii cred că rutina e un lucru rău, care distruge entuziasmul, creativitatea și pofta de viață.
În mod paradoxal, rutina sau programul creează disciplină. Iar disciplina înseamnă mai multă libertate să faci lucrurile care contează.
Să spunem că ți-a trecut prin minte să te trezești dimineața cu o oră mai devreme ca să ai timp să alergi, să citești, să meditezi, sau pur și simplu să îți bei cafeaua liniștit(ă) – dar n-ai reușit decât pentru intervale scurte de timp.
Trezitul devreme e mult mai ușor decât cred oamenii. Adevărata provocare e culcatul devreme. Iar binge-uri de Netflix sau scrollatul pe TikTok la miezul nopții nu îți sunt de ajutor.
Dar dacă te obligi să lași telefonul jos din mână la ora 23:00, vei avea satisfacția acelei ore matinale pentru tine, plus un somn mult mai odihnitor. Vei găsi la capitolul „7. Unelte” mai multe aplicații care să te ajute cu asta.
Există multe moduri de a-ți crea un program, și niciunul nu se poate numi „programul ideal”. Ceea ce contează e să îți setezi un interval orar în care știi că tot ce ai voie să faci este să înveți – și nimic altceva. La fel de important este să îți setezi un obiectiv exact și măsurabil: să învăț X pagini, să termin capitolul Y, să rezolv Z grile, etc.
Dacă termini ce ți-ai propus, restul timpului îl poți folosi cum vrei tu. Dacă nu termini în timp, ești nevoit să stai peste program. Iar dacă obiectivul tău a fost nerealist, e nevoie să îți reevaluezi viteza de învățare.
Setează-ți pentru mâine un plan pe modelul de mai sus, și asigură-te că îl respecți! Îți poți alege un partener de învățare care să te facă responsabil.
Începe cu „De ce”! — Simon Sinek
Am scris zeci de articole și câteva ebook-uri cu tehnici de învățare, și toate au un element comun: implicarea activă în învățare.
În ziua de azi a scăzut autoritatea profesorilor datorită lecțiilor online. Nu întâmplător, majoritatea elevilor și studenților acuză scăderea puterii de concentrare.
Motivația negativă extrinsecă, așa-zisul „învățat de frică” (învăț să nu iau notă mică / să nu fiu certat) nu mai înseamnă mare lucru atunci când profesorul e la kilometri distanță și îl vezi doar într-o fereastră de zoom.
Responsabilitatea cade, astfel, pe cursant – să fie atent, implicat și să pună întrebări.
Ai mai jos 3 principii ale învățării active.
Problema școlii românești (una din multele) e că se axează pe teoretic. Și, de vreme ce e datoria ta să înveți, nimeni nu se simte obligat să îți explice utilitatea sau aplicabilitatea lecțiilor predate.
Doar că mentalitatea de „Treaba ta e să faci ce-ți spun, nu să pui întrebări” nu avantajează pe nimeni. Cele mai puternice surse de motivație sunt cele intrinseci, așa că data viitoare când trebuie să înveți ceva, găsește singur(ă) moduri în care acel ceva o să îți fie de folos – mai devreme, sau mai târziu.
Una din cele mai drăguțe și exasperante trăsături ale copiilor e că pun non-stop întrebări. Pentru ei totul e nou și inedit. Și fix curiozitatea e cea care îi ajută să acumuleze atâta informație. Data viitoare când ești pus în fața unui capitol nou, privește-l cu o curiozitate de copil și învață punându-ți cât mai multe întrebări.
Odată ce ai parcurs un dicționar, orice carte pe care o citești nu e altceva decât un remix. Deși un truism, se aplică perfect și la învățat. În medicină toate lucrurile sunt conectate. Ca să înveți cel mai ușor trebuie să găsești tu conexiuni și să construiești pe marginea a ceea ce știi deja.
Ia o pagină dintr-un manual sau carte de curs și încearcă să o înveți folosind cele 3 tehnici.
Odată ce ți-ai setat un obiectiv, ți-ai pus la punct un program și ai în arsenal tehnici eficiente de învățare, nu mai rămâne decât să-i dai bătaie.
Te așezi la birou plin de motivație și începi să înveți. 10 minute mai târziu primești un DM pe Insta. Cât timp crezi că reziști tentației de a ridica telefonul?
S-a făcut un studiu despre ce înseamnă să te abții. Toți participanții au fost puși să rezolve probleme de matematică, însă jumătate din ei au avut lângă un bol cu bomboane, și au fost instruiți că nu au voie să mănânce.
Majoritatea au rezistat tentației. Însă simpla prezență a factorului de distragere a făcut ca rezultatele la teste să fie semnificativ mai slabe.
Cu alte cuvinte, metoda voinței poate să funcționeze, dar nu e cea mai eficientă. Și la fel cum cel mai ușor ca să renunți la zahăr este să nu ai dulciuri în casă, cel mai simplu mod de a scăpa de distrageri e să le ții cât mai departe de tine.
Iar dacă acum îți spui că școala online nu te lasă să stai fără device-uri, în capitolul următor vei găsi câteva unelte care să te țină concentrat atunci când tentațiile digitale sunt la tot pasul.
Cum ar arăta pentru tine un mediu fără distrageri? Cum crezi că l-ai putea realiza?
Dacă am 8 ore să tai un copac, 6 le voi petrece ascuțind securea. — Abraham Lincoln
Nu există nicio dovadă că Lincoln ar fi spus fraza de mai sus. Dar rămâne valabilă.
Tehnologia poate fi o sursă continuă de distragere, sau un mijloc avansat de a-ți ușura învățatul. Dacă știi cum s-o folosești.
Ești cel mai productiv atunci când nu ai încotro. Cold Turkey Blocker e un program de Windows care blochează site-uri, aplicații, chiar și întregul PC. Și e mult mai greu de oprit decât ai crede.
Ca alternativă ai BlockSite, care e disponibil pe Android, iOS, și ca extensie de browser. Are mai multe funcționalități în varianta Free, dar e mai ușor de trișat.
Dacă ești fan al tehnicii Pomodoro, poți încerca Forest. E o aplicație pentru Android și iOS / extensie de Chrome cu o premisă foarte simplă. De fiecare dată când începi un Pomodoro, plantezi câte un copac într-o pădure virtuală.
Dacă înainte să expire timer-ul ieși din aplicație / intri pe unul din site-urile restricționate anterior, copacul tău moare. Și nu ți-ai dori asta.
Lumina rece a ecranelor e asociată cu zorii zilei și deprimă secreția de melatonină. Multele ore online îți pot altera somnul și îți pot obosi ochii.
Ca soluție pentru PC și Mac ai aplicația gratuită f.lux, în care poți aplica sau programa un filtru pentru lumina albastră.
Pentru Android și iOS nu ai nevoie de aplicații, ci poți găsi filtrele direct în setări, în meniul Display. Iar daca vrei să nu mai fii distrat de smartphone, poți aplica un filtru alb-negru din Accessibility.
Notion este cea mai versatilă platformă pe care să îți iei notițe, să îți faci liste de cumpărături, să îți scrii lecții sau jurnale. E gratis, o găsești direct online, sau ca aplicație de Windows, Mac, Android sau iOS, și se sincronizează automat cu toate device-urile.
Dacă ai obiceiul să mâzgâlești lecțiile sau cursurile și nu vrei să irosești hârtie, XODO e unul dintre cele mai practice editoare pentru PDF-uri, documente Word, PowerPoint-uri, sau imagini. E disponibil pe toate device-urile și e gratuit.
BIOMAP este un atlas 3D al corpului uman în limba română. Include nu doar anatomie, ci și fiziologie, patologie și o serie de intervenții. Poate fi folosit de elevi pentru a înțelege mai bine biologia pentru admitere, sau de studenți pentru a înlocui orele live de anatomie și nu numai. Este ideal inclusiv pentru studenții în anii II-VI, pentru că oferă patologie în 3D.
Planurile sunt în funcție de stadiul în cariera medicală: Starter – conține aproape toată materia pentru admitere în 3D; Basic – include toată anatomia omului: completă, pe sisteme, regiuni sau secțiuni; și Pro – conține toate cele peste 750 de modele, inclusiv anatomia.
Important: Pe adresa de mail pe care ai scris-o în pagina anterioară ți-am trimis 7 zile cadou din planul care ți se potrivește.
Dacă ai ajuns direct pe această pagină sau nu ai scris bine emailul, intră pe bmap.ro/online și tastează adresa corectă de mail ca să primești cele 7 zile.
Grile-Admitere și Grile-Rezidentiat sunt cele mai folosite platforme de pregătire pentru cele 2 examene din cariera unui viitor medic.
Au în total peste 150.000 grile, corectare instantă a răspunsurilor, statistici de progres, grup de discuții, și multe altele. Varianta Free îți permite să rezolvi zilnic până la 100 de grile.
Încearcă uneltele de mai sus și vezi care din ele te ajută.
Spune ce urmează să spui, spune ce ai de spus, iar apoi spune ce tocmai ai spus.
Citatul de mai sus este una din tehnicile esențiale în predare și public speaking, și e la fel de aplicabil și în învățarea activă.
Te ajută să vezi imaginea de ansamblu, să îți pregătești creierul pentru ce urmează să parcurgi, și să repeți noțiunile învățate.
Ca exemplu de pus în practică, ai mai jos lista cu lecțiile esențiale din acest WebBook:
Într-o lume în continuă schimbare, e datoria ta să te adaptezi, să înfrunți neajunsurile și să devii mai bun.
Sper că WebBook-ul „Cu ce se mănâncă Școala Online: 7 Pași Simpli ca să Înveți Eficient de Acasă” ți-a oferit nu doar o bază de tehnici de învățare și organizare, ci și o schimbare de mentalitate.
Ține minte, „Nothing works unless you do!”.
Așa că spor la treabă, și multă îndârjire în a-ți atinge obiectivele.
Teo
BIOMAP.ro
Dacă ți-a fost de folos WebBook-ul, dă mai departe link-ul bmap.ro/online și prietenilor tăi care ar putea avea nevoie de el. Și nu uita să îți verifici mailul și pentru alte materiale utile.